اعمال‌قانون هزار و ۸۸۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۵نفر در تصادفات مصدوم شدند (۶ تیر ۱۴۰۳) کیفیت هوای مشهد در آستانه هشدار آلودگی (۶ تیر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در چهار ضلع میدان‌های فردوسی، استقلال و جهاد | اتخاذ تمهیدات ترافیکی لازم برای حضور نامزد‌ها در مشهد (۶ تیر ۱۴۰۳) بزرگراه‌های مشهد در مسیر اصلاح هندسی شهردار مشهد: خرید ۴۷۹ اتوبوس و مینی‌بوس در دستور‌ کار است یک خیابان به وسعت غدیر | خیابان فدائیان اسلام مشهد در عید ولایت خاطره ساز شد + فیلم اطعام ۱۱ هزار نفر در بزرگ‌ترین سفره اطعام کشور در مشهد + فیلم فضا آرایی معابر منتهی به حرم مطهر و برگزاری جشنواره عید تا عید در منطقه ثامن مشهد کیفیت هوای مشهد امروز چگونه است؟ (۵ تیر ۱۴۰۳) + عکس سرویس‌دهی رایگان دوچرخه‌های اشتراکی بایدو در مشهد به مناسبت عید غدیر تشکیل دبیرخانه دائمی نشست شهرداران کشور‌های عضو بریکس در مشهد مقدس  اطعام ۱۱ هزار نفر در روز عید سعید غدیر خُم در بوستان ملت مشهد اعمال‌قانون ۲۳۳۴ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۹ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۴ تیر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بولوار وکیل آباد، میدان استقلال و پیرامون حرم امام‌رضا (ع) (۴ تیر ۱۴۰۳) افتتاح برج پرچم در مشهد به‌مناسبت عید غدیرخم سرویس‌دهی مترو و اتوبوسرانی مشهد روز عیدغدیر (سه‌شنبه، ۵ تیر ۱۴۰۳) رایگان است نگاهی به تاریخچه برگزاری عید ولایت و موقوفه‌های مربوط به آن در مشهد| چراغ روشن وقف در جشن غدیر شهردار مشهد: تخریب دیوار‌های خطرساز شهر برای حفظ جان مردم امسال هر روز یک اتوبوس به اتوبوسرانی شهرداری مشهد اضافه می‌شود
سرخط خبرها

توجه به حاشیه شهر و توسعه پروژه‌های زودبازده از مهم ترین برنامه‌های جواد اصغری برای تصدی شهرداری مشهد

  • کد خبر: ۱۵۷۳۱۱
  • ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱
توجه به حاشیه شهر و توسعه پروژه‌های زودبازده از مهم ترین برنامه‌های جواد اصغری برای تصدی شهرداری مشهد
توجه به حاشیه شهر، توسعه پروژه‌های زودبازده و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام، از جمله مهم‌ترین برنامه‌هایی بود که اصغری گزینه شهرداری مشهد در ارائه برنامه‌های خود مطرح کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، جواد اصغری امروز، ۱۶ فروردین‌ماه، در نشست ارائه برنامه نامزد‌های شهرداری مشهد که به صورت زنده پخش شد، اظهار کرد: مجری برنامه‌های شورا هستیم. برنامه‌هایی که تدارک دیده شده در ۸ محور خواهد بود. اصل اول تصمیم‌سازی بر مدار حاکمیت ارزش‌های اسلامی مبتنی بر تفکر انقلابی و جهادی، دوم عقلانیت و خرد جمعی در تصمیم‌گیری و بودجه‌ریزی، سوم رعایت عدالت‌محوری و مبارزه با فساد، رانت و اشرافی‌گری، چهارم ارتقای رعایت حقوق زائر و مجاور و مشارکت و نظارت عمومی، پنجم آرمان‌گرایی واقع‌بینانه، وظیفه‌گرایی توام با نتیجه در برنامه‌ریزی شهری، ششم تحول‌گرایی مبتنی بر مشهد جهانشهر برکت و کرامت، هفتم الهام‌بخشی مبتنی بر زیارت و هشتم ارتقا جایگاه و پیشرفت مدیریت شهری مبتنی بر الگوی اسلامی ایرانی است.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌هایی که در شهرداری‌های کشور و به ویژه کلان‌شهر‌ها مطرح بوده، تامین منابع مالی است، عنوان کرد: امسال براساس مصوبه شورا، بودجه شهرداری ۴۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان آن درآمد‌های عمومی، ۱۹ هزار میلیارد تومان تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و ۸ هزار میلیارد تومان تملک دارایی‌های مالی است. امسال به عنوان سال مهار تورم نامگذاری شده، بنابراین یکی از برنامه‌های ما تاسی به فرمایشات مقام معظم رهبری و اجرای شعار سال است که در مدیریت شهری این موضوع را به صورت جدی مدنظر قرار می‌دهیم.

این گزینه شهرداری مشهد افزود: برای کسب منابع درآمد‌های عمومی از ظرفیت‌های طرح تفصیلی که به تازگی ابلاغ شده، اما هنوز در سیستم نتوانستیم به صورت جدی بازخورد ظرفیت‌های آن را مشخص کنیم، با این وجود از تجربه جنوب غربی در مناطق ۹ و ۱۱ استفاده خواهیم کرد. ما از درآمد‌های پایدار و ظرفیت این قانون نیز استفاده می‌کنیم. مهم‌تر از این تکیه بر توانمندی نیرو‌های متخصص در مجموعه شهرداری است.

اصغری ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های ما مطالبات شهرداری از دستگاه‌های اجرایی و دولت است. مطالبات ما از دولت به دو بخش دستگاه‌های اجرایی و مطالبات از تصمیمات، مصوبات و اجرای موارد قانونی تقسیم می‌شود. در کارگروه ملی زیارت مصوباتی داریم، همچنین مصوبات سفر و قوانین دیگری نیز هست که در تحقق منابع درآمدی از جمله قانون هوای پاک می‌توانیم استفاده کنیم. پیگیری درآمد‌های تعقیبی نیز برای ما مهم است. ما تنها به درآمد‌های انتظاری و مراجعات مردم برای اخذ مجوز در گروه پروانه اکتفا نمی‌کنیم، حتما باید برای تعیین تکلیف پروژه‌های ساختمانی که در گروه پایانکار و گواهی عدم خلاف موفق نشدند نیز اقداماتی انجام دهیم.

مشهد ظرفیت خوبی در تعیین تکلیف اراضی در حوزه شهر دارد

سرپرست شهرداری مشهد اضافه کرد: در حوزه تملک دارایی‌های مالی استفاده از ظرفیت اوراق تسهیلات و اسناد خزانه در دستور کار ما قرار خواهد داشت. در دقایق پایانی پایان سال گذشته اوراقی که مربوط به شهر مشهد بود صادر شد که اتفاق خوبی برای شهر، بافت‌های فرسوده و حمل‌ونقل ریلی است. در زمینه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیز نگاه جدی به استحصال اراضی داریم. مشهد طرفیت خوبی در تعیین تکلیف اراضی در حوزه شهر دارد. 

وی بیان کرد: برای تامین منابع به دنبال هزینه برای عمران، آبادانی، خدمات‌رسانی و ایجاد رفاه برای شهروندان هستیم. در حوزه‌های عمرانی برنامه اول تکمیل و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است. تمامی این پروژه‌ها را باید به بهره‌برداری برسانیم. در خصوص بهر‌ه‌برداری از فاز میانی خط سه قطار شهری حد فاصل میدان شهدا با محوریت حرم به پایانه مسافربری باید انجام شود. تعریف پروژه‌های جدید کلان مقیاس براساس برش برنامه‌ای و طرح‌های تفصیلی، تکمیل تقاطع‌های غیر همسطح در بزرگراه پیامبر اعظم (ص)، ساماندهی مبادی ورودی شهر و پروژه‌های در مناطق حاشیه‌ای شهر و تکمیل شبکه‌های بزرگراهی از دیگر برنامه‌های ما است. نهضت آسفالت را نیز در برنامه داریم که باید مورد توجه زیادی قرار گیرد.

این گزینه شهرداری مشهد با اشاره به اینکه موضوعی که در شورای ششم کلید خورده پروژه‌های زودبازده در حاشیه شهر است، تصریح کرد: فاز دوم، سوم و فاز‌های تکمیلی باید با قدرت و همت زیادی دنبال شود. توسعه ناوگان اتوبوسرانی و نوسازی ناوگان تاکسیرانی از دیگر برنامه‌ها است. نگهداری و ایمن‌سازی تجهیزلت شهری از جمله هوشمندسازی بحث‌های ترافیکی باید مدنظر قرار گیرد.

اصغری خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگی افزایش نشاط اجتماعی باید از طریق توسعه ظرفیت‌های تفریحی و گردشگری و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تشکل‌های مردمی در اولویت قرار گیرد.

به گفته وی، توجه به شورای محلات و محله‌محوری با محوریت تعامل سازنده با ارگان‌های فرهنگی و اجتماعی و تعریف پروژه‌های فرهنگی و ورزشی متناسب با نیاز شهروندان به ویژه جوانان یکی از موضوعات مهم دیگر است. واسپاری بزرگداشت‌ها، مناسبت‌ها و استفاده از طرفیت‌های مردمی با اولویت واگذاری به تشکل‌ها، سمن‌ها و هیئت‌های مذهبی از دیگر مواردی است که باید در این موضوع از تصدی‌گری فاصله بگیریم.

سرپرست شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: در حوزه خدمات و محیط زیست شهری نیز جدا از مباحث عمرانی و سایر فضا‌های کاری شهرداری، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در حوزه احداث پارک‌ها، توسعه فضای سبز و نگاه به کمربند فضای سبز مشهد را مدنظر داریم. تعریف و احداث پروژه‌های جدید پارکی و فضای سبز، ارتقای سرانه فضای سبز و توجه به بانوان در شهر و اختصاص فضا‌ها و احداث پار‌ک‌های مختص بانوان را در برنامه قرار دادیم. باید از فناوری‌های نوین در ارائه خدمات و نطارت بر خدمات را مدنظر داشته باشیم. اتخاذ روش‌های نوین و برون سپاری در حوزه خدمات و محیط زیست شهری و همچنین کاهش آلایندگی و حفظ بهداشت محیط نیز از برنامه‌های ما است. 

 تخصیص اعتبار برای احداث سرویس‌های بهداشتی با تمرکز بر بافت پیرامونی حرم

این گزینه شهرداری مشهد با بیان اینکه یکی از مصوبات در کارگروه ملی زیارت تخصیص اعتبار برای احداث سرویس‌های بهداشتی با تمرکز بر بافت پیرامونی حرم است، عنوان کرد: باید این بودجه را سریع‌تر جذب کنیم. ارزان تمام شدن فعالیت‌ها و خدمات و صرفه‌جویی در هزینه‌ها موضوع دیگری است. در بسیاری از فعالیت‌ها در بحث فضاآرایی از تکنولوژی خشک‌منظر در فضای سبز استفاده کردیم که کاهش هزینه‌ها و مصرف آب را به دنبال داشت. باید از گونه‌های گیاهی مقاوم و متناسب با اقلیم مشهد استفاده شود. هچنین باید اهتمام جدی به تولیدکنندگان بومی در تهیه گل و گیاه داشته باشیم. تعریف برنامه‌های تاثیرگذار در حوزه خدمات و محیط زیست شهری نیز باید مدنظر قرار گیرد.

اصغری بیان کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم، توجه به حاشیه شهر و تداوم و اجرای فاز‌های بعدی در ارتباط با پروژه‌های زودبازده در حاشیه شهر است. ادامه و تکمیل عملیات بازسازی و مبلمان شهری در حاشیه شهر، افزایش تعداد خطوط تحت پوشش وسایل نقلیه عمومی در حاشیه شهر و خط سه و چهار قطار شهری باید با قدرت دنبال شود. همچنین باید امتیازت ویژه‌ای به حاشیه شهر در ارتباط با ساخت‌وساز داده شود.

سرپرست شهرداری مشهد افزود: شناسایی زمین‌ها و اراضی برای ایجاد خدمات مورد نیاز در حاشیه شهری از دیگر برنامه‌هایی است که باید در این زمینه با دستگاه‌های متولی تفاهم کنیم. آسفالت، حذف معابر خاکی در حاشیه شهر و تعمیرات و نگهداری خیابان‌ها و پیاده‌رو‌ها در حاشیه شهر از دیگر موضوعات مهم است. توزیع عادلانه امکانات فرهنگی، ورزشی، تفریحی، آموزشی و هنری نیز مدنظر ما است.

بعد از ۱۵ سال طرح‌های تفصیلی مصوب و نقشه راه مدیریت شهری مشخص شد

وی خاطرنشان کرد: حوزه شهرسازی و معماری اهمیت زیادی دارد. با توجه به ابلاغ طرح‌های تفصیلی، انضباطی در ضوابط و مقررات ایجاد شده و کار بی‌نظیری اتفاق افتاده که بعد از ۱۵ سال طرح‌های تفصیلی مصوب و نقشه راه مدیریت شهری مشخص شد. دفاتر پیشخوان یکی از مباحث مورد نظر ما است. در حال حاضر ثبت درخواست، آرشیو مدارک، بازدید و در برخی موارد نقشه‌برداری توسط دفاتر پیشخوان انجام می‌شود که باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم و کار را برای مردم ساده کنیم. باید از بستر فناوری اطلاعات بیشتر استفاده شود تا نیازی به حضور شهروندان به شهرداری نباشد.

این گزینه شهرداری مشهد ادامه داد: موضوع مهم دیگر در حوزه شهرسازی که تعیین تکلیف نشده، محدوده و حریم اختلافی در غرب مشهد بوده که ظرفیت خوبی برای مشهد است. موضوعی نیز بین شهرداران کلان‌شهر‌ها مطرح بوده که پیگیری برای انتقال دبیرخانه کمیسیون ماده پنج به شهرداری است. پیگیری و اهتمام ویژه در بهسازی بافت پیرامون حرم و تلاش برای حفظ هویت تاریخی و مذهبی شهر مشهد باید مورد توجه قرار گیرد. هویت سیما و منظر و مبلمان شهری در مشهد و شفافیت در فرآیند‌های شهرسازی به ویژه ضوابط و مقررات از جمله برنامه‌های ما بود که با ابلاغ طرح‌های تفصیلی به میزان زیادی مهیا شده است.

اصغری گفت: موضوع بسیار مهم دیگر که تمام این فعالیت‌ها و‌ برنامه‌ها باید توسط این حوزه اجرا شود، سرمایه‌های انسانی در مجموعه شهرداری هستند. ما بهترین نیرو‌ها را در مجموعه سازمانی در شهرداری داریم که این همکاران لایق بهترین خدمات هستند. باید جهت رفع مشکلات آن‌ها اقدام شود. پیگیری جهت تعیین تکلیف استخدامی کارکنان، پیگیری تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران و تکمیل آن‌ها، پیگیری برای حقوق، مزایا و رفاهیات کارکنان و ایجاد دوره‌های آموزشی کاربردی در حوزه توانمندسازی از جمله اقدامات در حوزه نیرو‌های انسانی است.

سرپرست شهرداری مشهد اضافه کرد: تدوین طرح عملیاتی و کاربردی جانشین‌پروری در شهرداری یکی از موضوعاتی است که براساس آن باید نیرو‌های مستعد شناسایی و بانک اطلاعاتی ایجاد شود. پیگیری برای یکسان‌سازی حقوق و مزایا، توسعه نرم‌افزار جامع منابع انسانی، تهیه برنامه جامع ارزشیابی پرسنل مبتنی بر شاخص‌های عملکردی همکاران، بازدید‌های دوره‌ای و نشست جلسات با پرسنل باید به صورت مداوم انجام شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->